کد مطلب:161277 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

علت و انگیزه ی قیام امام حسین چه بود
انگیزه ای كه باعث شد امام معصوم اینگونه به شهادت برسد و از طفل 6 ماهه تا حبیب 75 ساله قربانی داشته باشد، چه بود؟

همچنین چه زمینه هایی امام حسین علیه السلام را ملزم به جهاد و قیام علیه حكومت یزید نمود؟

پاسخ:

مهمترین علت و انگیزه ی قیام امام حسین علیه السلام، همان است كه امام در وصیت نامه خود به محمد بن حنفیه فرموده اند: «احیای سیره ی جدم پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم و پدرم امیرالمؤمنین علیه السلام و نیز امر به معروف و نهی از منكر». اما علل دیگری كه می توان آنها را از جمله ی عوامل این قیام بشمار آورد، عبارتند از: اصرار یزید بر بیعت گرفتن از امام؛ تغییر ساختار حكومت از خلافت به سلطنت و موروثی كردن آن؛ اصلاح امت؛ بیدار كردن وجدانها و احیای ارزشهای دینی و سنن فراموش شده. [1] .


زمینه های قیام امام حسین علیه السلام را، در حقیقت یزید و یزیدیان خود بوجود آوردند؛ یعنی كارها و عملكرد آنان زمینه ساز قیام عاشورا شد. وقتی بستر مناسب قیام فراهم شد، امام مكلف به انجام وظیفه شدند. كه از آن جمله می توان به فساد دستگاه اموی و حاكم جامعه ی اسلامی، ظهور و بروز بدعت ها، انحطاط اخلاقی، بی عدالتی، دنیاپرستی عوام و خواص، بی تفاوتی اكثریت جامعه مخصوصا قشر خواص نسبت به انحرافات فرهنگی و رواج گناه در جامعه اشاره كرد.

توضیحات پیرامون این مسأله را در خلال دیگر پاسخها آورده ایم.



[1] توجه كنيد كه بين علل، انگيزه و زمينه هاي قيام عاشورا تفاوت وجود دارد؛ كه البته ممكن است مواردي باشد كه هم علت، هم انگيزه و هم زمينه ي قيام بشمار رود. در خلال مباحث آينده بخصوص در پاسخ به سوال بعدي، پيرامون اين مسأله، سخن خواهيم گفت.